Дружба. Мои друзья
Данный урок был разработан учителем английского языка И.А.Аверьяновой и апробирован в МАОУ Гимназии №17 г.Белорецк.
Разработка может быть использована в качестве основного или опорного конспекта урока.
Продолжительность урока: 40 мин
Цели урока: 1) обучающая — обучать навыкам подготовленной и неподготовленной речи; навыкам изучающего чтения;
2) развивающая – развивать способность к догадке, сравнению и сопоставлению, анализу, воображению, выражению собственного мнения;
3) воспитывающая — формировать позитивное отношение к дружбе, уважительное отношение к мнению другого человека, способность и потребность к сотрудничеству и дружественным отношениям.
4) практическая – применять полученные знания в устной и письменной речи обучающихся.
ПРИЛОЖЕНИЕ
When is Friendship Day?
There are numerous folktales and legends that show that friends and friendship have been valued since the beginning of civilized world.
Human
beings are social creatures and have valued the importance of friends
in their lives. It was decided to have a day dedicated to friends and
friendship. Accordingly, first Sunday of August was declared as a
holiday in US in honor of friends by a Proclamation made by US
Congress in 1935. Since then, World Friendship Day is being
celebrated every year on the first Sunday in the month of August.
This
beautiful idea of celebrating Friendship Day was accepted by several
other countries across the world. And today, many countries including
India, celebrate the first Sunday of August as Friendship Day every
year. Celebrating Friendship Day in a traditional manner, people meet
their friends and exchange cards and flowers to honor their friends.
Lots social and cultural organizations too celebrate the occasion
and mark Friendship Day by hosting programs and get together.
In 1997, the United Nations named Winnie - the Pooh as the world's
Ambassador of Friendship.
Find true (+) or false (-) sentences?
1.World Friendship Day is celebrated on the first Sunday of February.
2.Queen Elizabeth in 1935, proclaimed first Sunday of August as the National Friendship Day.
3.Today, Friendship Day is celebrated by several countries across the world except India.
4.Several other countries adopted the tradition of Friendship Day.
5.In 1997, the United Nations named Pinocchio as the world's Ambassador of Friendship.
Аверьянова Ирина Александровна
II квалификационная категория
Республика Башкортостан, город Белорецк
МАОУ Гимназия №17
Английский язык
УМК М.З. Биболетова «Enjoy English-4»
Тема: «Дружба. Мои друзья»
7 класс
Продолжительность: 40 минут
Цели урока: 1) обучающая- обучать навыкам подготовленной и неподготовленной речи; навыкам изучающего чтения;
2) развивающая – развивать способность к догадке, сравнению и сопоставлению, анализу, воображению, выражению собственного мнения;
3) воспитывающая- формировать позитивное отношение к дружбе, уважительное отношение к мнению другого человека, способность и потребность к сотрудничеству и дружественным отношениям.
4) практическая – применять полученные знания в устной и письменной речи обучающихся.
Необходимое оснащение: наглядности и раздаточный материал с заданиями.
Ход урока:
Этап урока |
Учитель |
Обучающиеся |
ПРИВЕТСТВИЕ ОЗВУЧИВАНИЕ ТЕМЫ УРОКА |
Good afternoon! Glad to see you! Take your seats, please. Let’s start our lesson. The theme of our lesson today is “Friends and Friendship”. |
приветствуют учителя |
ПОСТАНОВКА ЦЕЛЕЙ УРОКА |
During this lesson we’ll practice our lexical skills. We’ll speak about our friends and their role in our life. And of course, what does the word “friendship” mean. |
|
ФОНЕТИЧЕСКАЯ РАЗМИНКА |
Before we’ll start our work, let’s remember the words according to our theme and how do they pronounced. Look at the blackboard, please. You can see these words. Repeat them after me, please. Translate, please, these words: Kind, true, optimistic, realistic, loving, polite, sociable, talkative, responsible, creative, caring, hospitable, tolerant, understanding, giving a helpful hand, honest, unfriendly, cruel, obedient, rude, impolite, boring, names calling. Good of you! |
отрабатываем произношение лексических единиц |
ОТРАБОТКА ЛЕКСИЧЕСКИХ ЕДИНИЦ |
Now, can you distinguish these words into 2 columns – positive traits and negative traits. \ Well done! |
распределяют слова в 2 колонки (положительные и отрицательные качества характера) |
РАЗВИТИЕ МОНОЛОГИЧЕСКИХ НАВЫКОВ УЧАЩИХСЯ |
We know that friends always help us in different situations. Do you agree? Now you’ll see several statements according to our topic. Please, read, translate and say if you’re agree or not. Why?
Well done! Thank you! Now I really understand that friendship is really important for you. |
Учащиеся соглашаются, либо опровергают данные утверждения, обосновывая свою точку зрения |
ОТГАДЫВАНИЕ ЗАГАДОК ПРО ОДНОКЛАССНИКОВ |
I know some of you have prepared a riddle about your friends in the class. And now we’ll try to guess them. |
двое учеников зачитывают загадки про одноклассников, остальные угадывают. Тот, про кого загадка, получает веселый шарж на себя |
АУДИРОВАНИЕ С ОПОРОЙ НА ТЕКСТ См. Приложение |
Do you know that there is a holiday that is called Friendship Day? Listen to the text attentively, ‘cause we’re going to do the task according to the text. |
Перед учащимися лежит текст познавательного характера. Прослушав текст, учащиеся выполняют задание после него |
МОНОЛОГИЧЕСКАЯ РЕЧЬ С ЭЛЕМЕНТАМИ ДИСКУССИИ |
Can you tell that you’re real friends? The whole your class? So, you’ve been studying together for several years. And you really know all positive and negative traits of each other. Is it true? |
Беседа-размышление |
ЗАКРЕПЛЕНИЕ ЛЕКСИЧЕСКИХ ЕДИНИЦ ПО ТЕМЕ УРОКА |
Let’s check up how well do you know each other. This is a flower. It’s your group. Please, write 1 positive trait you’ve learnt about each other. I’ll start: I think that Natalia Vladimirovna is a responsible person. Now your turn. Good of you! You really know each other very well! |
на доске висит цветок, в каждом лепестке которого фотографии детей. По очереди выходят ученики и подписывают качество, за которое они ценят одноклассника и аргументируют свой выбор |
ЗАКРЕПЛЕНИЕ ТЕМЫ УРОКА, ВЫВОДЫ |
Tell me, please, how do you understand the word “friendship”? Friends are persons who keep secrets, never betray you and always ready to give you a helpful hand. |
Учащиеся высказываются, аргументируя свою точку зрения |
Thanks! I have a small box with wishes. Take one sheet of paper and read the wish to your friend sitting next to you. |
учащиеся зачитывают друг другу пожелания |
|
ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ |
Open your diaries please and write down your homework. It’ll be to write down a short poem about yourself. Each line will begin with “I am…”. |
описать свои качества характера в стихотворной форме |
ОЦЕНИВАНИЕ |
Thank you for your active work during the lesson. I’ll put (marks) to…(pupil’s name) for…(kind of work).
|
|
ЗАВЕРШЕНИЕ УРОКА |
The lesson is over, have a break! Good bye!!! |
|
Список
использованной литературы:
1. Базанова Е.М. Английский язык-М.: «Дрофа», 2000
2. . Любченко А.С. Нестандартные уроки английского – Ростов-на-Дону: «Феникс», 2007
- Вебинар «Основные правила и способы информирования инвалидов, в том числе граждан, имеющих нарушение функции слуха, зрения, умственного развития, о порядке предоставления услуг на объекте, об их правах и обязанностях при получении услуг»
- Международный вебинар «Решение задач речевого развития детей в программе “Социокультурные истоки”: работаем в соответствии с ФГОС ДО и ФОП ДО»
- Международный вебинар «Рисование ватными палочками как нетрадиционная техника рисования и метод коррекции психических состояний дошкольников»
- Вебинар «Речевое развитие детей раннего возраста в игровой деятельности»
- Международный вебинар «Интернет-технологии предоставления услуг в сфере туризма»
- Вебинар «Стресс и ребенок: обучение способам адекватного реагирования на стрессовые ситуации, игры и упражнения на развитие умения управлять эмоциями, конструктивно разрешать конфликты»